Jackie Chanin The Protector: kaksi elokuvaa yhden hinnalla

Kuva

Jackie Chanin vanhempaa actionia on jälleen ilmestynyt Future Filmiltä. Kymmenisen vuotta sitten firma julkaisi kourallisen stunttisankarin 1980-luvun elokuvia dvd:llä otsikolla Classic Hongkong Collection.

James Glickenhausin (The Exterminator) ohjaama poliisitarina The Protector alias Suojelija (1985) on samalta kaudelta ja konseptiltaan kiinnostavimpia Chan-elokuvia – amerikkalais-hongkongilainen yhteistuotanto kuuluu näyttelijän ensimmäisiin yrityksiin lyödä läpi Hollywoodissa, missä onnistuttiin kunnolla (kaupallisessa mielessä) vasta 1990-luvun jälkipuoliskolla.

1980-luvun puolivälissä Chan oli Golden Harvest -studion supertähti, joka kontrolloi projektejaan tiukasti ja ohjasi ne usein itse. Brändiin kuului Harold Lloydin ja Buster Keatonin mykkäelokuvia muistuttava tilannekomedian ja vaarojen sekoitus. Mykkäkauden suosikkikoomikoiden tavoin Chan esittää monissa elokuvissaan ”itseään”. Tutulla naamalla ei tarvitse olla erillistä roolinimeä; hän voi olla yksinkertaisesti Jackie.

Chanin perushahmo on hyvää tarkoittava, poikamainen tavallinen tallaaja, jolta löytyy tarvittaessa kiinalaisten perinteiden mukaista lähitaisteluosaamista. Sankaria ei silti yleensä esitellä taistelulajina guruksi – tappeluihin täytyy välillä heittäytyä, mutta ne ovat vain osa kaoottisiksi äityvien tilanteiden laveaa kirjoa.

New Yorkissa käynnistyvä The Protector on buddy-poliisitarina, jossa Chanin esittämä kiinalaisamerikkalainen NYPD:n mies Billy Wong aiheuttaa päälliköille päänsärkyä räjähtävillä ja sirpaleisilla operaatioillaan. Elokuvan käsitys lainvalvonnasta muuttuu vielä epätodellisemmaksi, kun Billy ja hänen partnerinsa Garoni (Danny Aiello) lähetetään omasta poliisipiiristään Hongkongiin, jossa huumekauppoihin sekaantuneen miljonäärin kidnapattu tytär ”saattaa olla”. Garonin oletetaan pärjäävän Hongkongissa, koska hän on ollut myös Vietnamin sodassa.

THE PROTECTORIN syntyhistoriaa leimaavat tähden ja ohjaajan jyrkät näkemyserot. Ne kiteytyvät Future Filmin levyllä, joka sisältää elokuvasta kaksi eri leikkausta, länsimaisen ja hongkongilaisen – tavallaan kaksi itsenäistä elokuvaa. Hongkong-Protectorissa on jopa oma sankaritar, Peking Opera Bluesin ja The Killerin valovoimainen Sally Yeh.

Glickenhaus ei ilmeisesti tiennyt, että Chan ja kumppanit muokkasivat The Protectorin uuteen uskoon kotiyleisöä varten.

”He eivät kertoneet siitä minulle, eikä heillä ollut mitään oikeutta tehdä niin”, Glickenhaus valitti kuultuaan toisesta versiosta 1990-luvulla Bey Loganin haastattelussa (Hong Kong Action Cinema, Titan Books 1995), jossa ohjaaja puhkui varmuutta siitä, että Chan ei ikinä yllä länsimaissa lähellekään hänen elokuvansa menestystä. Väärin.

FUTURE FILMIN dvd:n ykkösnumero on Hollywood-versio, joka nähdään kai ensimmäistä kertaa Suomessa sensuroimattomana kotitallenteena. Itämaisen version kuvanlaatu on heikompi ja kiinankieliselle dialogille löytyy vain englanninkielinen tekstitys – katsomiskokemus muistuttaa hieman 1990-luvun aikaista HK-mäiskintöjen katselua suttuisilta import-videokaseteilta.

Kahden version roolituksen, juonikuvioiden ja toimintajaksojen erot on lueteltu perusteellisesti eri lähteissä kuten Wikipediassa. Lista on pitkä eikä Digitaalihullu mene yksityiskohtiin vaan esittää, että jos Hollywood-versio olisi jokin ”isojen poikien” kovaksikeitetty kioskitrilleri tyyliin Jerry Cotton, Hongkong-versio olisi Aku Ankan taskukirja.

Glickenhausin versiosta puuttuvat lapselliset, humoristiset ja romanttiset käänteet, joita Chan suoltaa kiinankielisessä versiossa varmana siitä, että tätä kansa häneltä haluaa. Toimintaa on enemmän ja se on monipuolisempaa. On helppo nähdä, miksi HK-versiolle erityinen farssimainen kuntosalinujakka ei ole Glickenhausin versiossa, jossa nopeutetulla kuvauksella pelaava kohellus tuhoaisi heti ohjaajan tavoitteleman katu-uskottavuuden.

Sataman varastorakennuksessa tapahtuvassa finaaliotteluissa Chanin näkemys hakkaa Hollywoodin 6-0. Lopputaistelut ovat molemmissa versioissa mukaansatempaavia, mutta HK-puolella koreografia on monipuolisempaa, dramaattisempaa ja selkeämpää, nyrkit ja aseet (=kaikki käsillä olevat työkalut) tärähtävät kohteisiinsa konkreettisesti ja antavat loppunäytökselle vaikuttavamman rytmin.

ENEMMÄN VAHVOJA NAISIA, enemmän huumoria, laadukkaampaa toimintaa – pitäisikö katsojan loikata dvd-valikosta suoraan Hongkong-versioon, jos pöhkö naamanvääntely ei aiheuta pahoinvointia?

Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta ja kaiken muun lisäksi sitä mutkistaa jenkkiversion rohkeampi seksuaalisuus. Suureen kylpylään vievä johtolanka johdattaa sankarit hieromasalongin intiimeihin palveluihin, joista Hongkong-versio antaa paljon kesymmän kuvan. Toinen ero nähdään finaalivaiheissa: Glickenhaus-versiossa synteettisiä huumeita tehtaillaan alastomien naisten voimalla (eivätpähän kätke dopingia rintaliiveihin ja pikkuhousuihin!), Chan-versiossa ollaan täysissä pukeissa.

AJOITTAISESTA VIIHDYTTÄVYYDESTÄÄN huolimatta The Protector lienee kaikissa olomuodoissaan Jackie Chanin uran välityö, eräänlainen esinäytös menestyselokuvalle Police Story, jonka Chan teki täysin omilla ehdoillaan, huumoria ja fyysisiä riskejä kaihtamatta.

Suomessa Kyttä antaa kyytiä -nimellä kielletty Police Story on saanut useita jatko-osia ja länsimaisia matkijoita, joukossa Sylvester Stallone (Tango & Cash) ja Michael Bay (Bad Boys -elokuvat).

Chanin ensimmäiseksi oikeasti isoksi länsimaiseksi hitiksi muodostui Amerikkaan sijoittuva kiinalaistuotanto Bronxin hurrikaani (1994, ohjaus Stanley Tong), joka sisältää muistumia The Protectorista: molemmissa elokuvissa Bronxin kaduilla kuhisee The Warriors -tyyppisiä heimopunkkareita.

The Protector näyttää antaneen vaikutteita muidenkin kuin Chanin tekemille Hongkong-elokuville. Elokuvan New Yorkiin sijoittuva alkujakso on itsenäisen kokonaisuuden muodostava mini-kostotarina, joka on hyvin epätyypillistä Chania mutta tuntuu ennakoivan John Woon gangsterielokuvien otteita. Kulman kuppilan ryöstö muuttuu heti säälimättömän ruudinsavuiseksi, sankari ei vain ammu vastustajiaan lonkalta vaan ”sukeltaa” samalla sivusuunnassa ilman halki (hidastetusti kuvattuna) ja wc-kaksintaistelussa veri roiskuu graafisesti seinille. Kaikkea tätä seuraa muskelivene-takaa-ajo design-aurinkolasit päässä sekä pikkupojan surua korostava harras hautajaisjakso.

The Protector muistuttaa John Woon kultakauden töitä myös yhdistelemällä poliisielokuvaan sotaelokuvamaista kuvastoa ja arsenaalia sekä rintamalla olemisen tuntua. Suomi-dvd:n kannessa Jackien kädessä on kuusiputkinen kannettava erikoistykki. Tällä aseella ampuminen on itse asiassa Danny Aiellon viiden sekunnin tähtihetki.

Henkilökaartiin kuuluu musta amerikkalaistaustainen miekkonen (en valitettavasti muista nimeä), jolla ei ole paljon muuta tekemistä kuin antaa sankarikaksikolle mainittu superase ja hiiviskellä heidän selustassaan.

Tykin välittäjän etninen identiteetti ei kuitenkaan ole sattuma: on haluttu muodostaa edes hetkeksi kiinalaistaustaisen, afroamerikkalaisen ja valkoisen amerikkalaisen sankarikolmikko, sillä Bruce Leen Enter the Dragonissakin oli sellainen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s